arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Hva betyr tankbilsjåfør Ivar for melkekvalitet?

En luktesans med 22 års erfaring i en tankbil stappfull av teknologi, gir lite melk til spille.

  Mariann Tveter og Elin Marie Ulsaker    Eirik Jeistad

Ny den norske bonden!

I en garasje nord for Lillehammer vrir Ivar Flaa tenningsnøkkelen om på den 13 tonn tunge tankbilen. På computeren bak i pumperommet, som kommuniserer med meieriet over 4G-nettet, er ruta ferdig plottet. Klokka har så vidt passert seks. Gradestokken har sneket seg over null, og i det gryende lyset retter Euro 6-motoren nesa nordover. 

Melkerute 1106 starter i Øyer, før den krysser Gudbrandsdalslågen ved Tretten, og fortsetter videre på vestsida sørover til Fåberg.

Rutenummer 1106 henger igjen fra det gamle fellesmeieriet på Lillehammer

- forteller Ivar. Han ble ansatt der for 22 år siden, men det gikk ikke mer enn ett år før tankbiltransporten ble lagt ut på anbud.

Rutinert manøvrerer Ivar tankbilen mellom gårdene som klamrer seg fast til dalsiden. Med millimeterpresisjon rygger han inn mot melkerommet, og åpner luken til pumperommet. Computeren, som sjåførene bare kaller Tarp, er utviklet av det danske firmaet Poul Tarp AS.

Via GPS henter softwareløsningen datainformasjon fra meieriet. På skjermen vises gårdens innehaver av melkekvote og antall liter melk Ivar kan forvente skal pumpes fra gårdstanken. Ivar finner frem olabegeret. Et analysebeger som plasseres i tilknytning til pumpa, og som automatisk fylles med melk. Hver melkeprøve tas med til meieriet for analyse. Ivar åpner lokket på toppen av gårdstanken og lukter på melka. Han har nese for hvordan frisk melk skal lukte.

Tre ganger i året må han bestå både smaks- og luktetest. Store verdier står på spill om melk av dårlig kvalitet blir pumpet inn på en av de fire tankene på bilen. Temperaturen på melka er også avgjørende for kvaliteten. Gårdstanken er derfor konstruert for raskt å kjøle ned kroppstemperert melk fra kua til under 10 grader.

Etter at melka er ferdig pumpet fra tank til tank, er det melkebilsjåførens ansvar å rengjøre gårdstanken. De fleste tankene har eget rengjøringsprogram som Ivar setter i gang, men noen må fortsatt spyles for hånd. Tarp skriver ut id-merke til olabegeret og kvittering på tømming til melkebonden. Ivar fester kvitteringen på spikeren i melkerommet og ruller inn slangen.

Til fjells

Neste stopp på melkeruta er Hornsjø. Tankbilen snirkler seg gjennom hårnålssvingene opp mot fjellet. Innover vidda skimtes sola i horisonten og fjellet bades i høstfarger.

Nice view from the office

- konstaterer Ivar.

Fra midten av juni til slutten av september, bor Anne og Asbjørn Lie på Hornsjøsetra med kyr, sau, hund og katt. Budeia Anne driver også kafé på setra med egen bevilling, mens en av drivkreftene til Asbjørn er å holde utmarksbeitet i hevd. Han praktiserer både stripebeiting og beiterotasjon. Det betyr at Asbjørn flytter kyrne når beitet har oppnådd et passe trykk, noe forskning viser har stor effekt på binding av karbon i jord. Sesongen på setra går mot slutten og det er siste uka med melkehenting.

Nedover fra fjellet avlaster Ivar bremsene med retarder i de bratte partiene. Han forteller at dette er den sjette lastebilen han kjører siden Torpa Bilruter tok over transporten fra Lillehammer meieri. Denne har en Euro-6 dieselmotor, som katalyserer NOx til det ufarlige stoffet N2.

Utslippene er redusert med 98%

- sier Ivar stolt. 

Halvveis i melkeruta, svinger Ivar inn på gården Nordjordet i Midtbygda i Øyer. Maren Sveipe Wedum er 29 år og har 29 kyr. Hun tok over gården etter foreldrene i 2018. Planen var at Maren skulle støtte seg på farens kunnskap og erfaring i en overgangsfase, men året etter at Maren overtok gården gikk faren bort etter sykdom. Læringskurven ble bratt.

I dag driver ungjenta samdrift 80/20 i eget fjøs med en annen melkebonde. Det betyr at Maren har fri en kveld i uka og hver tredje helg. Hun har funnet plassen sin og trives som bonde, og i dag kan Maren leve av gården. 

Før tankbilen svinger ut av tunet hos Maren finner Ivar frem termosen med kaffe, og tar seg en skive. Når Lågen krysses ved Tretten har Ivar fortært kaffen, og forteller om Bjørn, kollegaen han har delt tankbil med siden 1998. Seks dager i uka, året rundt, deler de rutene mellom seg.

Fåberg

På et av de siste stoppestedene på melkeruta, møtes landbruk og hitech. Løsdriftsfjøset hos Erik Weum på Fåberg er helautomatisert.

En aktivitetsmåler i kuas halsbånd kommuniserer kontinuerlig med en sentral. Kua har fri adgang til beite, om det er mer enn to timer til neste melking. Er det kortere tid igjen, sluses hun gjennom en annen port inn i fjøset til melkeroboten. Når kua er brunstig, varsles veterinæren automatisk via en melding på mobilen, om at det er tid for inseminering. Avlsplanen indikerer hvilken semin fra Genos oksekatalog som velges. 

Endestasjon

Siste stopp er meieriet på Frya. 20 gårder på rute 1106 har fått tømt gårdstanken for melk. 13 011 liter melk er fordelt på tre kamre på bil 1015. Før Ivar kan pumpe melka fra melkebilens tanker over i meieriet sine, må han ta et sett prøver. 

Holder melka meieriets strenge kvalitetskrav? Får Ivar levert melka? Følg med mandag 30. september!

Om Takk for Maten!

Bli kjent med den norske bonden.  

Vi gir deg bondens hverdag gjennom artikler, kommentarer, små historier, video og andre virkemidler. Sammen bygger vi kunnskap og stolthet, og gir næring til norsk landbruk.

Facebook | Instagram

translation missing: no.cart.general.title