arrow-right cart chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up close menu minus play plus search share user email pinterest facebook instagram snapchat tumblr twitter vimeo youtube subscribe dogecoin dwolla forbrugsforeningen litecoin amazon_payments american_express bitcoin cirrus discover fancy interac jcb master paypal stripe visa diners_club dankort maestro trash

Kjøtt er kjøtt

svarer dagligvarebransjen

Norge er bare et potetland som har funnet litt olje, sa en kitsch-kunstner. Kunnskapen har gjort oss steinrike. Kapitalen gjør oss fattigere og fattigere.

Tekst: Mariann Tveter og Elin Marie Ulsaker Foto: Eirik Jeistad

I skreddersydd dress hiver han frossenpizzaen i baksetet på Teslaen, og tar fasttrack-feltet forbi køen av andre skattebetalere. Han ser bort på køene av biler. Bak rattet sitter de som tok politikerne på alvor en gang. De som kjøpte dieselbiler.

Han ofrer ikke idiotene en tanke. Han tenker på innkjøpsavtalene med Coca Cola og Q-meieriene som han dro i land og signerte i dag. Den ene leverandøren på vei ned, den andre på vei opp. Konkurrenten vurderer å utvikle en 12-pack halvannen liter Pepsi Max med egen trillebag, og Tine har overskudd på 100 millioner liter melk.

Markedsandeler er det sterkeste forhandlingskortet hans. Sammen med historier om Rødhette og ulven, skaper det klingende mynt i kassa.

Hvem kan utpekes som ulven, og hvem er ulven med rød hette på?

Eventyr og media. Uslåelig kombinasjon. De nye influencerne er journalister med høye klikktall og følgere på Instagram. De svinger seg på parketten og danser med andre ulver, i resirkulerings-sesongene av “Skal vi danse”. De kan kjøpes for å påvirke. Påvirke folk som bare leser overskriftene.

En av dem, journalist i VGTV, satt homoterapi på dagsorden. I åtte episoder tok han seere med inn i en verden med religiøse ledere, som tjener rått på å få homofile til å tro at det er mulig å bli heterofil. Selv Vår Herre kastet inn håndkleet for tusenvis av år siden.

- La alle barn komme til meg, sa Gud, og tok mangfold av reproduksjon på alvor.

Med influencer-hatten på og et solid honorar, var veien kort til forkynning for journalisten selv. Hyret inn av OBOS til en massiv reklamekampanje, listet influenceren opp åtte ting 13- åringer ikke skal gjøre, om de vil bidra til et bedre klima. Et av klimatipsene var selvfølgelig; Spis mindre kjøtt.

Hva vet OBOS om hvor mye kjøtt 13-åringer spiser? Hvis de spiser helsedirektoratets anbefalte mengde, mener OBOS at de likevel skal spise mindre? Hvilket B12-behov har 13- åringer i utvikling?

I sin iver etter å vise at de ville redde verden, glemte OBOS et tips;

Spis mindre rømme, eller dropp rømma på fredagstacoen. Den norske kombikua produserer både melk og kjøtt, OBOS.

Som Rødhette viser OBOS seg frem for kommende kjøpere av leiligheter. For verdens friskeste ku, som eksporteres til over 30 land, blir OBOS ulven med rød hette på, rustet til å utvide sitt eget landbruk.

Journalistene i NRK, med lisens for å spre allmennyttig kunnskap, skrev en artikkel om en melkebonde fra Sogn. Finnes det en fremtid for Turid? var tittelen.

Turid produserer melk og kjøtt til landets innbyggere men blir fremstilt som en klimasynder. Motvekten i artikkelen er en forsker som leter etter reddiker vi i fremtiden skal produsere fra blomsterbed i Oslo sentrum. Han lener seg på rapporten fra FN sitt klimapanel om å redusere kjøttforbruket.

At FN i samme rapport anbefaler alle land å produsere mer mat basert på naturgitte forutsetninger kommer ikke som et oppfølgingsspørsmål fra journalistene i NRK.

I samme artikkel blir vi kjent med en vegetarianer fra Trondheim. Han viser frem lunsjen sin med søtpotet og kikerter. Da han avslutningsvis forteller at han spiser kjøtt en gang i året, på julaften, er det merkelig stille fra journalistene. 

Hvem skal produsere den ene årlige grisen til vegetarianeren?

Denne julen er det manko på ribbe. Rundt stivpyntede bord i hytter større enn hus, ringes julen inn med tysk, antibiotikaresistent ribbe på bordet. Under plastikktreet ligger pakkene som byttes tredje juledag. Kapitalen fra dagligvarebransjen gnir seg i hendene og tenker, kjøtt er kjøtt, når Sølvguttene stemmer i og synger; Deilig er jorden.

Han i Teslaen parkerer endelig i P11 på Gardermoen. Litt irritert over den stoppen med treplantingen, børster han bort et par barnåler fra den skreddersydde. Det er viktig for klima og vennene våres, sa fru innkjøpsdirektør. Hun i setet ved siden av, som roter litt i Louis Vuitton.

Etter innsjekking gjennom fasttrack, slår de ihjel et par timer i TaxFree. Da flyet taxer ut på rullebane 22E, legger han ut en selfie foran tre trær på Instagram med teksten; Reduced CO2. Big Apple next. Merry Christmas!

Before landing JFK, rekker han seks episoder av Skam.

Takk for Maten!

Vi deler hverdagen fra norsk matproduksjon gjennom artikler, kommentarer, små historier, video og andre virkemidler. Sammen bygger vi kunnskap og stolthet, og gir næring til den norske bonden og norsk landbruk.

Mer om Heimkunnskap

translation missing: no.cart.general.title